یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

جمعيت مادريد

ويزاي اسپانيا

جمعيت مادريد

۹ بازديد

جمعيت مادريد

شهر مادريد پر جمعيت ترين و بزرگ ترين شهر كشور اسپانيا است كه مسائل مهاجرتي بسيار زيادي دارد. اين شهر هم بسيار مهاجر پذيرفته است و هم بسياري از ساكنانش به كشور هاي ديگر مهاجرت كرده اند.

مادريد، پايتخت اسپانيا و پر جمعيت ترين شهر اين كشور است. پراكندگي جمعيت مادريد در اسپانيا اصلاً به طور برابر نيست بنابراين بعضي از مناطق بسيار پر جمعيت و بعضي كم جمعيت هستند و اين طور كه از شواهد معلوم است، به جز منطقه شهر مادريد و حومه آن، اغلب جمعيت اسپانيا در مناطق ساحلي زندگي مي كنند. طي آخرين تحقيقات و آمار ها در سال ۲۰۱۶، جمعيت مادريد يعني منطقه آن در حدود ۶ ميليون و ۴۲۴ هزار نفر است و  خود جمعيت مادريد ۳ ميليون و ۱۶۶ هزار نفر جمعيت دارد. بيشترين رشد جمعيتي كه اين مردم تجربه كرده اند مربوط به سال هاي ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ است و پس از آن نرخ رشد جمعيت دوباره رو به كاهش مي رود. يكي از دلايل آن مي تواند مهاجرت اسپانيايي ها به كشور هاي ديگر باشد كه باعث كاهش نرخ رشد جمعيت كشور خودشان شده است.

امروزه اما هجوم مهاجران غير اسپانيايي به اسپانيا و به ويژه جمعيت مادريد باعث شده است تا دوباره نرخ رشد جمعيت دچار نوسانات مثبت شود و افزايش پيدا كند. درصد زيادي از مهاجريني كه به اسپانيا و شهر مادريد مي آيند اهل آمريكاي لاتين هستند (اكوادور، كلمبيا، مراكش و...)، درصد كمي متعلق به آفريقاي شمالي و اروپاي شرقي هستند. نكته جالب اينجاست كه از خود مردم اسپانيا هم درصد زيادي به كشور هاي آمريكاي لاتين رفته اند، به دليل شباهت زبان و فرهنگ كه ريشه در استعمار صد ها سال پيش دارد، مهاجرت بين اين كشور ها و جا به جايي جمعيت مادريد به راحتي انجام مي گيرد.

[caption id="attachment_954" align="aligncenter" width="800"]جمعيت مادريد جمعيت مادريد[/caption]

اقليت ها در شهر مادريد

اقليت هاي جمعيت مادريد به دو دسته تقسيم مي شوند. اقليت هاي مذهبي و اقليت هاي نژادي. براي مثال مسلمانان، يهوديان و بودايي ها، سيك ها و هندو ها جزو اقليت هاي ساكن در شهر مادريد و حومه آن هستند. به لحاظ نژادي هم در جمعيت مادريد، اقليت هايي از سياه پوستان آفريقاي مركزي، مهاجراني از خاورميانه، چين، هند، آسياي جنوبي، اروپاي شرقي، آفريقاي شمالي، بريتانيايي ها، آلماني ها و فرانسوي ها حضور دارند. يكي ديگر از اقليت هاي مشهور در جمعيت مادريد، كولي ها يا جيپسي ها هستند كه اقليتي بسيار بزرگ و با قدمت محسوب مي شوند. آن ها در حدود قرن ۱۶ وارد اسپانيا شدند و در حدود هفتصد هزار نفر جمعيت دارند كه البته همه آن ها در مادريد ساكن نيستند.

[caption id="attachment_955" align="aligncenter" width="800"]اقليت ها در شهر مادريد اقليت ها در شهر مادريد[/caption]

دين و مذهب مردم در شهر مادريد

اسپانيا دين و مذهب خاصي را به صورت رسمي اعلام نكرده است اما به دليل اين كه مسيحيت كاتوليك براي سال هاي زيادي بر اين كشور حاكم بوده است، پيروان اين شاخه از مسيحيت در اسپانيا و در جمعيت مادريد سهم بيشتري دارند. آن طور كه شواهد و تحقيقات سال هاي اخير نشان مي دهد حدود ۷۱ درصد مردم خود را مسيحي كاتوليك معرفي كرده اند كه درصد كمي نيست. ۲۴ درصد از مردم خودشان را بي دين، از اين ميان ۹.۴ درصد نيز بي اعتقاد به وجود خداوند يا لائيك هستند و تنها ۲.۷ درصد از جمعيت مادريد را پيروان ديگر اديان و مذاهب را تشكيل مي دهند. يكي از اقليت هاي ديني حاضر در اسپانيا و مادريد، جامعه يهوديان است كه در برهه اي از زمان از اسپانيا رانده شدند و سپس در قرن نوزدهم اجازه پيدا كردند تا به اسپانيا بيايند.اكنون يهوديان ۰.۱۴ درصد از جمعيت را تشكيل مي دهند يعني جمعيتي در حدود ۶۲ هزار نفر دارند.

[caption id="attachment_956" align="aligncenter" width="800"]دين و مذهب مردم در شهر مادريد دين و مذهب مردم در شهر مادريد[/caption]

جمعيت مادريد به تفكيك جنسيت و بازه سني

در جمعيت مادريد، نسبت درصد جمعيت زنان اندكي بيشتر از مردان است. اگر به نقشه ها و چارت هاي جمعيت شناسي آن نگاهي بيندازيد متوجه خواهيد شد كه مردان با ۴۶.۵ درصد سهم كمتري را به نسبت زنان از جمعيت شهر مادريد به خود اختصاص داده اند. درصد جمعيت زنان در شهر مادريد در حدود ۵۳.۵ درصد است. بازه سني جمعيت شهر مادريد از اين قرار است: ۱۶ درصد بازه سني ۰ تا ۱۷ سال، ۶۴.۵ درصد بازه سني ۱۸ تا ۶۴ سال و ۱۹.۵ درصد بازه سني بالاي ۶۵ سال را تشكيل مي دهند. اگر بخواهيم با تفكيك دقيق تري، بيشترين درصد بازه سني شهر مادريد را بيان كنيم بايد بگوييم بازه سني ۳۰ تا ۴۹ بيشترين درصد جمعيتي را در شهر مادريد به خود اختصاص داده اند.

[caption id="attachment_957" align="aligncenter" width="800"]جمعيت مادريد به تفكيك جنسيت و بازه سني جمعيت مادريد به تفكيك جنسيت و بازه سني[/caption]

زبان مردم شهر مادريد

زبان مردم شهر مادريد مثل ديگر نقاط اسپانيا، اسپانيايي يا اسپانيول است. در واقع اسپانيايي زبان رسمي كشور اسپانيا است كه مردم به آن تكلم مي كنند. اين زبان از خانواده زبان هاي رومي است و پس از زبان ماندارين دومين زبان پرتكلم جهان است چرا كه جمعيتي در حدود ۵۰۰ ميليون نفر به آن تكلم مي كنند. در واقع نه تنها اسپانيا بلكه تقريبا كل قاره آمريكاي لاتين به دلايل استعماري و تاريخي با اين زبان آميخته شده اند و به آن تكلم مي كنند. زبان اسپانيايي در دوره هاي خاصي از تاريخ تحت فشار هايي از سوي زبان عربي بوده است، اگر چه با زبان عربي آميخته نشده است اما كلمات و اصطلاحاتي را از اين زبان پذيرفته است.

در صورت نياز به مشاوره و راهنمايي براي سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگيريد.

آژانس سفري ديگر مجري مستقيم در خصوص ويزاي اسپانيا ، وقت سفارت اسپانيا ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.